Garantie en klachten
ARTIKEL 7 van de algemene voorwaarden;
De klant staat in voor het nazicht van de geleverde goederen of diensten op hun conformiteit en zichtbare gebreken.
De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat reeds bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering. Zijn bijgevolg onder meer uitgesloten: alle rechtstreekse of onrechtstreekse schade na de levering veroorzaakt aan het toestel (bv. oxidatie, schokken, val, …); de vervanging van toebehoren of hulpstukken die regelmatig dienen vervangen te worden; defecten door brand, waterschade, bliksem, ongevallen en natuurrampen; defecten veroorzaakt door opzet, nalatigheid of door een onoordeelkundige behandeling, slecht of gebrekkig onderhoud of abnormaal gebruik of het gebruik van het toestel strijdig met de voorschriften; normale slijtage; interventie van de consument zelf of van een derde; de gebreken die de consument op het tijdstip van de verkoopovereenkomst kende of daarvan redelijkerwijs op de hoogte moest zijn.
Om ontvankelijk te zijn, dienen alle klachten betreffende een gebrek aan overeenstemming tussen de overeengekomen goederen of diensten en de geleverde goederen en diensten binnen de 10 dagen bij aangetekend schrijven meegedeeld te worden aan de verkoper. In geval dat de geleverde goederen of diensten gebreken zouden vertonen, kan de klant uitsluitend aanspraak maken op een vervanging of herstelling, naar keuze van de verkoper zonder dat de klant aanspraak kan maken op enige vorm van schadevergoeding. De klant is gehouden om de verkoper in staat te stellen de klacht te onderzoeken en dient derhalve zijn of haar volledige medewerking te verlenen. Het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging kunnen niet worden verlangd indien het herstel of de vervanging onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Een herstelling of een vervanging wordt geacht buiten verhouding te zijn indien het voor de verkoper kosten met zich meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening, onredelijk zijn gelet op de waarde die het goed zonder het gebrek aan overeenstemming zou hebben, de ernst van het gebrek aan overeenstemming en de vraag of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstige overlast voor de klant. De klant is nooit gerechtigd op enige vergoeding of compensatie voor schade welke ontstaat ingevolge een gebrek aan het goed, ongeacht de klant gerechtigd is op een herstelling onder de wettelijke garantie.